Aimaan Ahmad: Nakal sikit Bulan Ramadhan dulu.

Pages

Aug 4, 2011

Nakal sikit Bulan Ramadhan dulu.



Tadi bila berterawih di musolla betoi betoi depan umah aku ni. Terkenang pulak aku zaman kebudak-budakan aku time sekolah menengah dulu. Dulu aku sekolah asrama der. Sekolah yang dikelilingi pagar, nak keluar balik kampung kena pergi jumpa warden mintak sain mcm artis dah haa.Nak fly balik terus pon boleh. Tapi kena pandai nak hidup. Nak buat jangan beramai even berdua dgn besfren.Buat sorang-sorang fly, apa kejadah fly sorang-sorang. Nak buat apa. Itu kalau rindu masakan mak sgt, fly ke kampung adalah satu kesalahan besar di waktu ini. Macam nak kena sebat kt penjara kot hukumannya.



Back to the topic, aku suka tadi time bersolat jemaah. ( Dun make any assumption yet) Tok Imam merdu sungguh. Alangkah bertuahnya kalau suami ku nanti mampu mengimamkan makmum yang lain. Tengok diri sendiri dulu ye, demand nak lebey ni. heeee =)


Disebabkan suara tok imam tadi, mengenangkan aku kembali kisah sekolahku. Bila time Ramadhan, tirai yang memisahkan putera dan puteri di alihkan. Bermakna makmum perempuan boleh usha straight ke arah mimbar. Memang jelas, Hafiz af kata.


Waktu ini, puteri agak berasak2 untuk merebut saf yang paling hadapan.Termasuklah aku Tapi lebih mengafdalkan yang senior. Ini nak kejar barakah ke, nak khusyuk dgr suara imam muda yang mendayu2. Mana tak nye Imam tu mampu mengaji surah2 lazim dgn lagu hindustan. Khusyuk dimanakah waktu itu? Geng aku selalu berada di penjuru. Cool di tepi. Mudah menyandar dan kipas pon laju. (T_T) macam-macam ragam


Bila adik aku jadi bilal terawih tadi. Alhamdulillah. Perasaan bersyukur tu wujud, eh dia adik aku la. Macam nak bagi tahu kt orang sebelah. Padahal makcik makcik /opah opah je. Mereka pon kenal dah ponnnn. Aku je lambat. Maklumlah jarang menjadi makmum, kalau jadi pon time terawih.Kalau balik kampung sesaje, bila tahun la tergerak hati ni. Doalahhhh mintak sampai juga hajat tu nanti.



Time hidup dengan kawan-kawan sgt syok! TAK KIRA kawan universiti, kolej mahupon sekolah dulu. Aku rasa aku tak penah dpt kawan yang tak best. Semua mereka kena dgn jiwa, memang layan abis kalau buat perangai gila. Gila memang menggila. :')

Thanks for reading this entry!

2 comments:

Aimaan Ahmad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign