Aimaan Ahmad: Backpacker Trip Day 1 | Acheh , Indonesia

Jun 12, 2017

Backpacker Trip Day 1 | Acheh , Indonesia

Hye , Assalamualaikum !

Sebelum Aiman hilang ingatan , duk bertangguh sangat  . So hari ini lebih baik aku berkongsi sedikit short vacay ala backpacker ke Acheh . Niat aku utama adalah untuk melihat dunia luar dari terperap je dalam center Cosway Taman Karking Ipoh ni . Aku sebetulnya sudah tak berapa nak ada lagi kawan buddy travel , sebabnya rata rata sudah pun beranak pinak . Aku je lagi masih terkapai kapai mencari pasangan hidup sejiwa sejoli aku . Eceyyy , ambil peluang ni . Semoga Aiman cepat bertemu jodohnya . Amin Ya Rabbal Alamin .

Berbalik pada story acah backpacker aku ni , masa tu perasan nak travel tu teruk sangat . Aku nak bau airport . haha gila kan ! Apa aku buat , aku perlu cari sesiapa yang mahu travel dan mahukan buddy . Akhirnya jumpa pulak yang sedang mencari buddy travelling dan lokasi yang kami pilih adalah Acheh . Aku sudah ceritakan entry yang lalu kan . Boleh baca  entri ini .

Perjalanan kali ini aku berhajat tidak mahu langsung sentuh stereng kereta , beerti aku tak drive weh . Since rumah aku di Kampar Perak , yaa kawasan yang penuh gunung ganang tu lagi sejuk mata memandang . Dari Kampar ke Kl Sentral , aku naik ets train . Ya lebih mudah , tepat waktu dan sangat selesa . Aku naik terus tidur tanpa menikmati pemandangan lah , sebabnya malam masa tu .

Then dari kl sentral ke KLIA, aku ambil bas sahaja kerana lebih murah dan jimat . Hey kata nak style backpacker , so tak boleh memanjakan diri sangat hehe Since departure time aku jam 7.35 pagi , jadi aku bermalam di rumah kazen dulu . So esoknya jam 5 pagi , aku manis manis mulut minta dia hantar ke airport . :)

Kita redah sahaja sebenarnya trip kali . Tiada langsung booking hotel atau supir , bahkan aku belum kenal pun travel buddy aku . So yehaaaa sebelum boarding time kita meet up di hall menunggu , dan finally itulah kali pertama aku jumpa my travel buddy .

Seorang guru . Sebab tu aku berani berjalan dengan new friend , sebab kerjayanya meyakinkan aku .. Nice to meet you travel buddy , :)

Alhamdulillah we arrived safely , tahniah abam pilot yang berjaya fly dengan baik dan mendarat pon dengan baik . Hati berdegup kencang , pandang orang sebelah , kau senyum aku senyum . Kita okay dahhhhh selamat touch down .

Langit yang biru , cuaca cerah terang benderang , angin sepoi sepoi meniup shawl aku lalu terkatup muka . Akhirnya aku nampak juga bangunan Sultan Iskandar Muda Airport . Tempat pertama aku lawat adalah tandas . ( haha melawak ja ) Barulah dikatakan kita berjodohan , itu semua rencana Allah . Aku berbual dengan cleaner tandas . " Aku ni belum punyai supir , apa banyak taksi laur airport ni , Macamana ya aku nak order taksi ?" , haha cobaan bercakap bahasa Indonesia .  " Abangku supir , kalau mau aku panggilnya ". Wahhhhh alhamdulillah Allah permudahkan urusan aku dan buddy .

Bab mengkaji serah kat aku . Di Acheh , kadar bayaran supir standard price , dan potensi hadapi masalah penipuan 1% . Tak perlu bargain pon . Malah kadang bulih dapat lagi murah .

Tempat pertama aku lawati adalah Muzium Tsunami yang kisah bencana tsunami diceritakan dan dikongsikan dalam bentuk video , gambar dan barang kesan tsunami juga ada di sana . Hati aku tu rasa sedih dan sayu ketika masuk entrance muzium . Ketika masuk entrance , kita akan melalui satu lorong gelap yang di penuhi air yang memercik pada tubuh badan , dan ada sound effect suara orang menjerit dan beristigfar ketika berlakunya tsunami . Terasa semacam kita sedang melalui bencana tsunami .😭

Waktu ini rasa insaf .
Rasa macam Allahuakbar , bersediakah aku dalam keadaan sekarang ni ?

Kemudian kita melihat kawasan yang diletakkan senarai nama terkorban . Gementar . Aku melawat di kawasan pameran dan berbual dengan seorang adik manis . Saya bertanya tentang tsunami . Bagaimana ia terjadi dan dimanakah kamu ketika itu ?

Sedih sekali . Dia berteriak terus . Rupanya dia kehilangan ibu ayah dan seluruh ahli keluarganya . Walaupun kejadian ini terjadi 12 tahun lalu , tetapi ia memberi kesan mendalam buat mereka .

Aku cuba pegang bumi .

Next tempat aku visit adalah , kapal terapung lalu tersangkut atas rumah . Besar juga kapalnya . Tengok pada kebesaran kapal ni , memang mengetuk hati saya . Besar lagi kebesaran Allah .

Next tempat visit adalah , aku visit lagi satu kapal yang besar sangat tersadai di tengah darat . Bertapa jauhnya kapal ni bergerak dari laut sampai ke darat .

Besar wehhh kapal ni . Dari luar nak masuk kedalam pun aku rasa mengah . Masa awal pagi tu sebelum aku nak gerak , mujur aku standby siap supplemen , aku makan siap siap spirulina dan chorela termasuk vitamin c . Persediaan aku bab travel ni win kat part jaga diri jer. hehehe . Sebab aku taknak menyusahkan travel buddy .

Waktu melawat kapal besar ni , di setiap sudut ada menceritakan setiap orang yang menyaksikan dan mangsa korban dari kapal ini . Disebabkan pamerannya too wording , aku tak membaca . Aku pilih menonton video untuk dapatkan info .

Nampak aku berdiri bergambar kat hujung tu macam steady je kan . Korang tahu dak , masa nak amik gambar tu aku rasa berpinar macam kapal duk bergoyang , macam terumbang ambing . Pelik juga perasaan tu . Bila aku dah turun bawah , jadi okay balik .

Kanak kanak ni berlari turun naik bermain , aku geram tengok kelincahan dorang . Aku kata , '' Dik jom ambik gambar ?".. phew berlari dorang tinggalkan aku . Ini aku berjaya ambil gambar setelah sepuloh kali pujuk ni . Baru la dorang nak .

Next tempat visit , adalah kawasan di mana kubah seberat bertan tan ni bergerak di bawa air lalu stop di satu perkampungan . Hebat Ya Rabb ! Berat kubah ni bukan sahaja bergerak sehala, kubah ini sebenarnya dari sebalik gunung ganang di belakang sana . Korang bayangkan , subhanaallah . Aku mendengar cerita penduduk kampung pun jadi hiba dan takjub . Bagusnya mereka positif , tahap kebergantungan dengan Allah sangat tinggi .

Kemudian aku terus ambil kapal cepat di Ulee Lheue Jetty untuk ke Sabang .
Perjalanan ke Sabang ambil masa 45 minit . Kami disambut oleh Imade Kaswari dan dibawa melawat benteng jepun .

Oleh kerana kami dah pun berjalan sehari sebelum itu , kami terlampau letih untuk visit di Sabang . Terus di bawa ke hari esok . Tak sabar nak berehat di hotel dan cari makan .